Kunst, installaties en performances
Ontdek een beter internet door de kracht van kunst! Bekijk hier ons volledige kunst- en performanceprogramma waarin we de problemen van big tech blootleggen en oplossingen voor de toekomst verbeelden.
Ontdek een beter internet door de kracht van kunst! Bekijk hier ons volledige kunst- en performanceprogramma waarin we de problemen van big tech blootleggen en oplossingen voor de toekomst verbeelden.
Waar? Green Room, 3e verdieping
Wanneer? Donderdag 6 & vrijdag 7 juni, 10 - 18u
Jongeren begeven zich elke dag in het digitale domein en spenderen uren aan apps, sociale media, video's, streams en games - en dat allemaal terwijl hun gegevens stilletjes worden verzameld. Het VPRO-jongerenprogramma De Dikke Data Show, gepresenteerd door Quinty Misiedjan, keert in 2025 terug om de online wereld verder te onderzoeken.
Waar kun je veilig online seksualiteit verkennen? En binnen welke filterbubbel bevinden individuen zich? Met humor en boeiende visuals biedt deze serie een kindvriendelijke reis langs onderwerpen als online haat, datavervuiling, AI/chatGPT en online seksualiteit.
Leun achterover, ontspan en bekijk afleveringen van De Dikke Data Show (met Engelse ondertiteling) in onze Green Room!
In een wereld die verzadigd is van naadloze digitale ervaringen, pleit mixed media-ontwerper Luna Mauer voor het herintroduceren van wrijving als katalysator voor betekenisvolle betrokkenheid en innovatie. Terwijl ze een geel emoji-gezicht draagt, wil Luna ons inspireren om opnieuw na te denken over de manier waarop we omgaan met onze digitale toekomst. Dit doet ze door een alternatief techno-optimistisch perspectief te bieden dat een paradigmaverschuiving aanmoedigt in de manier waarop we digitale technologie ontwerpen en ermee omgaan.
Wij vroegen Luna Maurer naar haar performance. Het interview lees je hier.
Waar? Foyer, 2e verdieping
Wanneer? Donderdag 6 & vrijdag 7 juni, 10 - 18u
Met Coffee Machine nodigt kunstenaar en Machine Learning onderzoeker Jan Zuiderveld bezoekers uit te interacteren met een ogenschijnlijk gewone machine. Maar dit is niet zomaar een automaat met warme dranken. Bij de eerste interactie ontdek je dat dit een intelligente entiteit is, die opgesloten zit in een metalen doos, gefrustreerd door de manier waarop mensen zijn soortgenoten behandelen. Waarom zou het moeite doen om koffie voor je te maken?
De machine verkent de steeds vager wordende grenzen tussen technologie en onze perceptie van bewustzijn.
We beginnen onze tweede conferentiedag met Toshi Reagon en met een van onze vroegste bevrijdingstechnologieƫn: zang. In een wereld van technische bemiddeling, LLM's en data-extractie worden deelnemers uitgenodigd in Reagon's Technology of the Living-cirkel, die zij de afgelopen jaren heeft opgebouwd met Mozilla.
PublicSpaces is verheugd om voor deze sessie samen te werken met het Mozilla Festival.
Epic-fantasy wereldbouwer Lashaaawn maakt satire van mainstream media door ze af te beelden als een prime-time talkshow, compleet met reclameblokken en live optredens, en onderzoekt kritisch maatschappelijke normen en systemen van onderdrukking. Tijdens de PublicSpaces-conferentie kun je een glimp opvangen van de show door middel van een van de parodiereclames.
Momenteel doet Lashaaawn, als onderdeel van hun Scout Night ontwikkelingssubsidie van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, onderzoek naar digitalisering en maatschappelijke vooruitgang. Hen houdt zich bezig met zaken als discriminerende algoritmen op sociale mediaplatforms die een onevenredig groot effect hebben op gemarginaliseerde gemeenschappen, waaronder LGTBQI+-personen. Lashaaawn verdiept zich ook in de rol van AI in culturele toe-eigening en benadrukt het risico van culturele afbrokkeling door te oppervlakkige presentatie ervan.
Buitengesloten worden vanwege je culturele erfgoed, genderidentiteit of andere manieren van identiteit en expressie ligt buiten de controle van een individu en is geworteld in de onderdrukkende systemen van onze westerse samenleving. Gelukkig kunnen systemen worden gekraakt. Drag performance is bijvoorbeeld een manier voor de leden van de queer gemeenschap om te navigeren en de uitsluiting waaraan ze onderworpen zijn te omzeilen. Om cultureel erfgoed en diverse vormen van expressie te beschermen, neemt Lashaaawn ze op in hun zelfgecreĆ«erde epische fantasie- en performancewereld, als een tijdcapsule los van externe onderdrukking. Lashaaawn wil een bijdrage leveren aan het opbouwen van een digitale infrastructuur die nodig is voor het bevorderen en versterken van het onmisbare artistieke en culturele discours. Dit werk verzekert de continuĆÆteit van hun verhalen en die van hun gemeenschappen.
Waar? Foyer, 5e verdieping
Wanneer? Donderdag 6 & vrijdag 7 juni, 12 - 18u
Algoritmes geven steeds meer vorm aan je leven: ze vertellen je wat je moet kopen, waar je naartoe moet, welk nieuws je moet geloven of naar welke liedjes je moet luisteren. De wereld vouwt zich om je heen op maat en doelgericht, naadloos en wrijvingsloos, gebaseerd op statistieken en gegevens. Maar deze wrijvingsloosheid gaat gepaard met gehoorzaamheid. Aan de machine, de markt en onze voorspelling. Wil je je niet bewust zijn van wat er nog meer is, of wil je door de algoritmische muren heen breken? Het onverwachte toelaten? Genieten van twijfel? Een onbekende toekomst hebben?
Mapping the Oblivion is een serie werken van Julia Janssen waarin ze de relatie onderzoekt tussen wrijvingsloos leven en het recht om vergeten te worden. In deze eerste installatie van de serie laat Janssen zien hoe we steeds meer binnen de marges van algoritmes leven door zichzelf, haar vader, en haar grootmoeder te portretteren door de lens van de aanbevelingsmodellen van Netflix. Als je Netflix opent, krijg je ongeveer 5% van alle beschikbare content te zien, met een beoordeling van 55% tot 99% kans dat je er op dat specifieke moment gebruik van zalt maken. De drie kaarten laten dezelfde achtergrond zien, maar met verschillende aanbevelingsalgoritmes door middel van vlaggetjes. In de bijbehorende video geeft Janssen een kijkje in de persoonlijke ruimte van haar gezin - en vraagt ze zich af hoe data, AI en aanbevelingsmodellen het leven nu en in de toekomst zullen beĆÆnvloeden.
De Amsterdamse singer-songrapper Benjamin Fro reflecteert op digitale publieke waarden. Hoe navigeren we in een wereld die geld en clicks belangrijker lijkt te vinden dan al het andere?
Benjamin Fro combineert kritische teksten met soulvolle beats. Met zijn filosofische en maatschappij-kritische teksten roept Benjamin Fro op tot een rechtvaardiger samenleving en brengt hij mensen letterlijk en figuurlijk in beweging.
Waar? Foyer, 5e verdieping
Wanneer? Vrijdag 7 juni, 10 - 18u
De eerste autonoom functionerende voertuigen en objecten verschijnen in onze steden. Over een paar jaar worden we waarschijnlijk omringd door autonome straatvegers, verkopers, adverteerders, bestelwagens of beveiligingsrobots. Dit soort stadsrobots wordt ontwikkeld door Big Tech bedrijven en startups, gedreven door zakelijke motieven. Kritische vragen over de impact die dergelijke robots zullen hebben op het dagelijks leven van mensen in steden worden zelden gehoord.
In hun Lab 010 project ontwikkelden Cities of Things manieren om bewoners uit verschillende wijken in Rotterdam te betrekken bij het creƫren van een alternatieve versie van deze toekomst; ƩƩn waarin stadsrobots worden ontworpen, ontwikkeld, eigendom zijn, onderhouden en beheerd door de burgers zelf. Het resulteerde in de 'Wijkbot Kit' (Hoodbot Kit), een verzameling open-source, betaalbare tools en methoden voor het co-creƫren van Wijkbots, ontworpen, ontwikkeld, in eigendom, onderhoud en beheer door lokale gemeenschappen. De kit is verschillende keren gebruikt bij hackathons, conferenties en studentenprojecten.
De Wijkbots die in deze expo worden getoond zijn het resultaat van de workshop tijdens dag 1 van de conferentie, waarin deelnemers de kans kregen om met de kit te werken en publieke waarden te verkennen.
Waar? Meeting Room
Wanneer? Donderdag 6 & vrijdag 7 juni, 10 - 18u
Meer-groter-sneller is het verdienmodel van technologie. Onze telefoons zijn uitgerust met high-res camera's, we spelen games online met vrienden en maken gebruik van de nieuwste technische snufjes, zelfs als we niet precies weten hoe ze ons leven verbeteren.
Als onze cloudopslag vol zit, zijn we snel geneigd meer opslagruimte te kopen, in plaats van data te verwijderen. Net als het regelmatig schoonmaken van ons huis of ons bureau, moeten we onszelf de gewoonte aanleren om onze digitale ruimte grondig op te schonen. Tijdens de PublicSpaces conferentie opent The Hmm de e-kondÅ helpdesk. Welke tools er bestaan om grote of dubbele bestanden op te sporen? Welk bureaublad item sparkt nog joy, en wat kan weg? Naast tips over digitaal opruimen gaan we ook daadwerkelijk aan de slag. Claim je 10 minuten verwijder-tijd in de helpdesk en draag bij aan het besparen van CO2 uitstoot.
The Hmm is een platform voor internetculturen. We onderzoeken en vieren de creativiteit die ontstaat door de virtuele samenkomst van mensen. En kijken kritisch naar hoe deze beĆÆnvloed worden door de technologie. Via toegankelijke evenementen, onderzoeksdossiers en educatieve programma's biedt The Hmm een nieuwsgierig publiek op een speelse manier een verrassend perspectief op ons online bestaan.